Nezapomeňte sledovat moji tvorbu na instagramu @naukaelaji.cz 🩷

Adventní kalendář

Metodika k adventnímu souboru – 1. stupeň ZŠ

Cíl materiálu

Podpořit u dětí čtenářství, porozumění textu, zvykové tradice a schopnost přemýšlet nad příběhem. Materiál zároveň rozvíjí zimní a vánoční atmosféru ve třídě a děti motivuje k dennímu „objevování“ skrytého příběhu.


1) Organizace adventního čtení

Adventní pytlíčky

  • Každý příběh je uložen v samostatném vánočním pytlíčku označeném číslem (1–24).

  • Pytlíčky můžeš zavěsit na provázek, dát do košíku nebo rozmístit po třídě.

  • Děti denně společně otevřou jeden pytlíček a najdou v něm příběh + otázky k porozumění.

Doporučený denní postup

  1. Nalaďující chvíle
    – krátké ztišení, zapálení elektrické svíčky, pustění jemné koledy.

  2. Otevření pytlíčku
    – dítě dne nebo vybraný pomocníček otevře pytlíček s příslušným číslem.

  3. Čtení příběhu
    – učitelka čte nebo nechá číst žáka (podle úrovně čtení).

  4. Otázky k textu
    – děti odpovídají ústně, pracují ve dvojicích, nebo si zapisují krátké věty.

  5. Miniaktivita
    – 2–5 minut (kresba, vlastní myšlenka, symbol, pantomima, jednoduchý úkol).

  6. Uložení příběhu na nástěnku
    – vznikne postupně „adventní cesta příběhů“.


2) Práce s příběhy

Porozumění textu

U každého příběhu jsou otázky, které směřují k:

  • pochopení obsahu,

  • vnímání atmosféry,

  • rozpoznání symbolů a tradic,

  • hledání vlastního názoru.

Můžeš využít:

  • Metodu PĚTI PRSTŮ:
    – Postava – Místo – Co se stalo – Proč – Co to znamená

  • Myšlenkový oblak: dítě napíše/slovně řekne, co mu příběh připomíná.


3) Rozvoj klíčových kompetencí

Čtenářská gramotnost

  • naslouchání příběhu

  • vyvozování významu

  • vlastní interpretace

Komunikační dovednosti

  • vyjadřování osobního názoru

  • práce ve dvojicích/skupině

  • respektování názorů druhých

Sociální a emoční dovednosti

  • rozvíjení empatie (u příběhů o skutcích, přátelství, laskavosti)

  • sdílení pocitů

  • rozpoznávání hodnot spojených s Vánocemi

Poznávání tradic

  • děti postupně odkrývají české vánoční zvyky (betlém, koledy, jablíčka, lodičky…).

  • vhodné pro první stupeň – jednoduché, názorné, krátké.


4) Doporučené doplňkové aktivity

Třída plná světel

Po každém přečteném příběhu děti přidají jednu papírovou hvězdičku na nástěnku.
Do Štědrého dne vznikne „Záře příběhů“.

Deník adventních myšlenek

Do malého sešitu si děti zapisují/lepí:

  • 1 věc, která je zaujala,

  • 1 větu, která je zahřála,

  • 1 vlastní malou myšlenku.

Malý dobrý skutek

K vybraným příběhům (peříčko anděla, skořicová podkova…) můžeš přidat jednoduchý „úkol laskavosti“.


5) Diferenciace pro různé ročníky

1. ročník

  • čtení učitelem, krátké odpovědi, kreslení.

  • zjednodušené otázky: „Kdo? Kde? Co se stalo?“

2.–3. ročník

  • děti mohou číst části příběhu, psát jednoduché věty.

  • více práce se symboly a tradicemi.

4.–5. ročník

  • delší diskuze, porovnávání s vlastní zkušeností.

  • práce s emocemi, domýšlení příběhů, psaní alternativních konců.


6) Co potřebuješ připravit

  • pytlíčky / obálky / krabičky s čísly 1–24

  • vytištěné příběhy

  • otázky k textu

  • šňůrku nebo „adventní větev“

  • svíčku (bezpečnou) nebo světýlka

  • papírky na miniaktivity


7) Vyhodnocení na konci adventu

  • reflexní kruh: „Který příběh mě nejvíc oslovil a proč?“

  • hlasování o „Příběh roku“

  • společná výstava ilustrací dětí

  • shrnutí českých vánočních tradic

 

KE STAŽENÍ ZDARMA ZDE