SVATÝ MARTIN - BOJOVKA
METODIKA – SVATÝ MARTIN
Cíl aktivity:
Děti si hravou formou upevní znalosti o tradici svatého Martina, rozvíjejí spolupráci, logické myšlení, pozornost a pohybovou aktivitu.
Cílem je získat všechna písmena do tajenky „BÍLÝ KŮŇ“.
Organizace:
-
Doporučený věk: 1. třída / ŠD (6–8 let)
-
Počet stanovišť: 7
-
Doba trvání: cca 40–60 minut
-
Forma: skupinová (2–4 děti ve skupině)
-
Místo: třída, herna, chodba
Příprava:
-
Rozmísti po prostoru 7 kartiček s úkoly (ze souboru PDF).
-
Každá skupina dostane herní list s 7 prázdnými okénky, kam si zapisují získaná písmena.
-
Na začátku dětem vysvětli příběh sv. Martina (krátce nebo pomocí obrázku).
Postup hry:
-
Děti obcházejí stanoviště v libovolném pořadí.
-
Na každém stanovišti splní jeden úkol: odpověď, pohyb, hádanku nebo hledání.
-
Po správném splnění získají kartičku s písmenem nebo si ho zapíšou do listu.
-
Po projití všech stanovišť děti složí tajenku BÍLÝ KŮŇ.
-
Na závěr si společně zopakujete, kdo byl svatý Martin a co přináší.
Popis stanovišť:
| Č. | Název stanoviště | Typ úkolu | Očekávaná odpověď |
|---|---|---|---|
| 1 | Najdi obrázek koníka | Pohybový, hledací | Kůň |
| 2 | Co udělal sv. Martin s pláštěm? | Kvíz | Roztrhl a dal polovinu žebrákovi |
| 3 | Co se peče na sv. Martina? | Kvíz | Martinská husa |
| 4 | Kdy slavíme sv. Martina? | Kvíz | 11. listopadu |
| 5 | Co nám dává husa? | Kvíz | Peří |
| 6 | Rozlušti hádanku | Myšlenkový | Sníh |
| 7 | Co přináší sv. Martin? | Tvořivý | Děti odpoví: sníh, zimu, světlo |
Závěr:
Děti složí tajenku, přečtou ji nahlas a symbolicky „přivolají sv. Martina na bílém koni“.
Může následovat:
-
Krátká reflexe („Co se ti nejvíc líbilo?“)
-
Omalovánka sv. Martina nebo tvoření vloček
- Společná kresba
Pomůcky:
-
7 kartiček s úkoly (PDF)
-
Herní list s okénky
-
tužky
-
Volitelně: malá odměna (samolepka, vločka, rohlíček)
Tip pro pedagoga:
Při hře děti podporuj, nech je domlouvat se a rozhodovat – můžeš rozdělit stanoviště tak, že každé hlídá jedno dítě (vedoucí stanoviště).
