Tabulka AJ – přehled základních sloves
1. Cíl výuky
-
Seznámit žáky se základními anglickými slovesy can, have got, to be.
-
Nácvik tvrzení, záporu a otázky.
-
Praktické použití slovesa ve větě i krátkém dialogu.
2. Postup práce
a) Úvodní motivace
-
Použij obrázky nebo kartičky (např. dítě tancuje → I can dance).
-
Zeptej se žáků česky: „Co vidíte? Umíte to taky?“ → přirozený přechod do angličtiny.
b) Výklad + opakování
-
Ukázat sloveso v tabulce (jednoduše na plakátu nebo projekci).
-
Vysvětlit význam a ukázat pozitivní, negativní a otázkovou větu.
-
Opakovat nahlas se třídou – děti si osvojují rytmus.
c) Procvičení
-
Can
-
Aktivita: „Talent show“ – každý dítě řekne, co umí (I can swim.) nebo neumí (I can’t play the piano.).
-
Otázky ve dvojicích: Can you jump? – odpoví a ukáže.
-
-
Have got / Has got
-
Aktivita: „Co máš v tašce?“ – děti řeknou I have got a pencil.
-
Kartičky se zvířaty: Has he got a dog? – děti odpovídají podle obrázku.
-
-
To be
-
Aktivita: „Emoce a role“ – děti si vytáhnou kartičku (happy, sad, teacher, student) a řeknou: I am happy. / She is a teacher.
-
Krátké rozhovory ve dvojicích: Are you a student? – Yes, I am.
-
d) Hra na závěr
-
„Find someone who...“ – děti hledají spolužáky podle otázky (Can you sing? Have you got a cat? Are you happy?)
3. Pomůcky
-
Obrázkové kartičky (zvířata, předměty, emoce, činnosti).
-
Tabule nebo plakát s tabulkou sloves.
-
Možnost digitálního prvku (např. Kahoot nebo interaktivní pexeso).
4. Hodnocení
-
Děti dostanou jednoduchý úkol – napsat 3 věty (každé sloveso 1×) → učitel vyhodnotí správnost.
-
Při hrách učitel sleduje, zda žáci správně tvoří otázky a odpovědi.