Nezapomeňte sledovat moji tvorbu na instagramu @naukaelaji.cz 🩷

Jednoduché pokusy pro děti

30 Kč

Nepotřebujete speciální laboratoř – všechny pomůcky máte doma! 🏠
Voda, ocet, soda, papír nebo barvivo… a zázraky se dějí. ✨

Každý pokus děti nadchne, něco je naučí a hlavně je baví. 💡

Detailní informace

Detailní popis produktu

 

Cíle práce se souborem

  • Umožnit dětem objevovat základní přírodní jevy (tlak, hustota, světlo, chemická reakce).
  • Rozvíjet dovednosti: pozorování, formulace závěrů, spolupráce.
  • Vést děti k otázkám „Proč?“ a k hledání odpovědí.

 

Jak soubor využít

  • Učitel představí soubor jako pracovní knihu pokusů.
  • Děti si vyberou, který pokus je nejvíc zajímá (může probíhat hlasování).

 

Organizace práce

  • Rozdělení do menších skupin (2–4 děti).
  • Každá skupina dostane pokus (jiný, nebo všichni stejný – podle cíle hodiny).
  • Připravit pomůcky dopředu na stanoviště.

 

Práce se souborem během pokusu

  • Děti si čtou jednoduchou část „Pomůcky + Postup“ (nebo jim to učitel předčítá).
  • Učitel klade otázky: „Co vidíš?“, „Co se stane, když…?“, „Jak bys to vysvětlil/a?“

 

Záznam a reflexe

  • Děti si mohou vést laboratorní deníček:
  • Pomůcky ✅
  • Co jsme udělali ✍️
  • Co jsme viděli 👀
  • Proč se to stalo 💡
  • Na konci hodiny proběhne společná reflexe: každá skupina krátce představí svůj pokus.

 

Variace a integrace

  • Přírodověda: spojit s tématy hustota, tlak, stavba látek.
  • Český jazyk: děti píší krátký popis pokusu.
  • Matematika: měří množství vody, času, vzdálenosti (raketa).
  • Výtvarná výchova: nakreslí, co viděly.

 

Role učitele

  • Před pokusem: připraví pomůcky, vysvětlí bezpečnost (např. u svíčky).
  • Během pokusu: sleduje, klade otázky, povzbuzuje děti k vysvětlování.
  • Po pokusu: pomáhá dětem shrnout závěry a přenést je do běžného života (např. „Proč v moři plaveme?“).

 Tipy pro práci se souborem

Obtížnost: vyber jen 1–2 pokusy na hodinu, aby byl čas na povídání a reflexi.

Bezpečnost: vždy předem připomenout pravidla (nedotýkat se svíčky, neochutnávat chemikálie, pracovat v klidu).

Motivace: pojmi to jako „Malou vědeckou laboratoř“ – děti si mohou obléct papírové pláště nebo si udělat jmenovky „vědec Eliška“.

Buďte první, kdo napíše příspěvek k této položce.

Nevyplňujte toto pole:

Buďte první, kdo napíše příspěvek k této položce.

Nevyplňujte toto pole:

Bezpečnostní kontrola